ازمایشگاه های شیمی

سلامی دوباره به دانشجویان عزیز:

 هنگامی که در حال ارسال گزارس کارهای خود هستتید متنتان را با اندازه ی 12 و به رنگ مشکی ارسال کنید

با تشکر

شکیبازاده




تاریخ: جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط رومینا

دانشجویان عزیز

کلاس جبرانی شما روزهای پنج شنبه 31فروردین ساعت 10-13 کلاس 418و روز جمعه 1اردیبهشت ساعت 9-12 دانشکده علوم پایه تشکیل میشود.

حضور شما در یکی از این کلاس ها اجباری است.

موفق باشید




تاریخ: دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط رومینا

دوستان عزیز

لطفا گزارشهای خود را در مدت معین شده ارسال کنید

از ارسال مطالب تکراری خودداری کنید.

متشکرم




تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط رومینا

دانشجویان گرامی

گزارش های کامل تایید ودر وبلاگ قرار گرفت.

بقیه گزارش های فرستاده شده کامل نبوده یا کامل اپلود نشده بوده اند.

لطفا دوباره مرور کنید.

 




تاریخ: جمعه 26 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط رومینا

محلول سازی از محلول های غلیظ آزمایشگاه

معمولاً در آزمایشگاه محلولها به صورت غلیظ و با درصد خلوص مشخص و استانداردی وجود دارد و برای تهیه محلول های رقیق تر باید از آن ها استفاده کرد.

برای این کار از روابط رقیق سازی استفاده می کنیم :

 

 در رابطه بالا نیاز است که نرمالیته یا مولاریته محلول غلیظ موجود در آزمایشگاه را تعیین کنیم.

برای تعیین نرمالیته از فرمول زیر استفاده می کنیم : 

 

 نرمالیته محلول غلیظ را بدست آوردیم. در رابطه اول فقط حجم محلول غلیظ (v2) مجهول است که محاسبه می شود و فقط کافی است این مقدار (v1) را از محلول غلیظ برداشته و به حجم مورد نظر (v2) برسانیم.

برای تعیین نرمالیته و مولاریته محلول های آزمایشگاهی می توانید از جدول زیر استفاده کنید. که در این صورت فقط به رابطه اول نیاز خواهید داشت.

نام محلول

چگالی

نرمالیته

مولاریته

اسید استیک  %99.5

1.05

17.5

17.5

اسید سولفوریک %98

1.84

36.8

18.4

اسید نیتریک %70

1.42

15.8

15.8

اسید هیدروکلریدریک%40

1.13

22.6

22.6

اسید هیدروکلریدریک  %36

1.18

11.65

11.65

اسید هیدروکلریدریک%32

1.16

10.2

10.2

اسید پرکلریک  %70

1.67

11.6

11.6

اسید پرکلریک%60

1.54

9.2

9.2

آمونیاک%35

0.88

18.1

18.1

آمونیاک  %25

0.91

13.4

13.4

سدیم هیدروکسید %47

1.50

17.6

17.6

 تذکر: در مورد اسیدهای غلیظ و قوی مثل اسید سولفوریک همیشه اسید را به آب اضافه می کنیم. (قبل از اضافه کردن اسید مقداری  آب مقطر در بالون بریزید و سپس اسید را اضافه کنید).

 محلول سازی از مواد جامد آزمایشگاه

 فقط کافی است مقدار ماده جامد بدست آمده را در مقداری آب مقطر حل کرده و به حجم مورد نظر برسانید.

 تذکر : در مورد برخی مواد جامد که رطوبت جذب می کنند باید دقت شود که از فرمول نوشته شده بر روی برچسب ظرف ماده جرم مولکولی محاسبه شود. مثلاBaCl2 . 2H2O به جرم مولکولی آن دو ملکول آب (36gr) اضافه شده است که باید در محاسبات لحاظ شود.

 




تاریخ: شنبه 20 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط رومینا

محلول سازی
 
 


محلول ، يعني مخلوط شدن همگن يا ناهمگن يک يا چند ماده در يک حلال.
معمولا براي کار در آزمايشگاه از محلولهاي استاندارد استفاده مي‌کنند. محلولي را استاندارد مي گويند که در آن ، رابطه بين مقادير ماده حل‌شده و محلول يا رابطه بين مقدار ماده حل‌شده و حلال بنحوي معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حل‌شونده و مقدار حلال تشکيل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص مي‌گردد. بسياري از واکنش‌ها در حالت محلول انجام مي‌شوند و محاسبه‌هاي کمي براي اين‌گونه واکنش‌ها بر مبناي غلظت آنها صورت مي‌گيرد.


محلولي را استاندارد مي گويند که در آن ، رابطه بين مقادير ماده حل‌شده و محلول يا رابطه بين مقدار ماده حل‌شده و حلال بنحوي معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حل‌شونده و مقدار حلال تشکيل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص مي‌گردد. بسياري از واکنش‌ها در حالت محلول انجام مي‌شوند و محاسبه‌هاي کمي براي اين‌گونه واکنش‌ها بر مبناي غلظت آنها صورت مي‌گيرد. براي بيان غلظت ، روش‌هاي گوناگوني وجود دارد و محلولهاي استاندارد را براساس غلظت بيان مي‌کند.

محلولهاي استاندارد کاربردهاي زيادي دارند، از جمله در تجزيه هاي تيترسنجي (تيتراسيون) ، واکنش‌هاي خنثي شدن و واکنش‌هاي اکسيداسيون-احيا و...




محلولی را استاندارد می گویند که در آن ، رابطه بین مقادیر ماده حل‌شده و محلول یا رابطه بین مقدار ماده حل‌شده و حلال بنحوی معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حل‌شونده و مقدار حلال تشکیل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص می‌گردد. بسیاری از واکنش‌ها در حالت محلول انجام می‌شوند و محاسبه‌های کمی برای این‌گونه واکنش‌ها بر مبنای غلظت آنها صورت می‌گیرد. برای بیان غلظت ، روش‌های گوناگونی وجود دارد و محلولهای استاندارد را براساس غلظت بیان می‌کند.

محلولهای استاندارد کاربردهای زیادی دارند، از جمله در تجزیه های تیترسنجی (تیتراسیون) ، واکنش‌های خنثی شدن و واکنش‌های اکسیداسیون-احیا و...



محلول‌های استاندارد مورد کاربرد

محلول درصد جرمی

محلولی است که در آن مقداری ماده حل‌شونده در 100 گرم محلول ، حل شده باشد.


100*جرم محلول/جرم ماده حل شونده = درصد جرمی

در صورت و مخرج باید از یک نوع یکای جرم استفاده شود. یعنی هر دو باید برحسب میلی‌گرم ، گرم یا کیلوگرم بیان شوند. مثلا ، بر روی بر چسب محلول شست وشوی دهان نوشته می شود: "محلول استریل سدیم کلرید 9/0 درصد برای شستشو". عبارت "سدیم کلرید 9/0 درصد" یعنی در 100 گرم از این محلول 9/0 گرم سدیم کلرید وجود دارد و بقیه آن آب است.

برای محلول‌های بسیار رقیق ، معمولا غلظت بر حسب قسمت در میلیون (ppm) بیان می‌شود.


106*جرم محلول/جرم ماده حل شونده=ppm

اگر حلال ، آب باشد و مقدار ماده حل‌شونده چنان کم باشد که چگالی محلول هم‌چنان g.mL-1 1,0 باقی بماند، در اینصورت رابطه به قرار زیر خواهد بود:


لیتر محلول/میلی گرم ماده حل شونده≈ppm

از ppm برای بیان مقادیر بسیار کم کاتیون‌ها و آنیون‌ها در آب دریا ، بدن جانداران ، بافت‌های گیاهی و میزان آلاینده‌های هوا و بطور کلی ، در مواردی که مقدار ماده حل‌شونده خیلی جزئی باشد، استفاده می‌شود.


محلول گرم در لیتر (غلظت معمولی-C)

در این محلول‌ها ، مقداری ماده حل‌شونده در یک لیتر محلول وجود دارد.


حجم محلول به لیتر/مقدار ماده حل شونده به گرم= C

برای مثال ، اگر در 200 میلی‌لیتر از محلولی به اندازه 4 گرم پتاسیم کلرید حل‌شده باشد، غلظت معمولی این محلول ، 20 گرم در لیتر خواهد بود.


200ml*1 L / 1000 ml=0,2 L لیتر محلول

C=4g / 0,2 L=20 g.L-1

محلول مول در لیتر (مولار CM)

غلظت مولار رایج‌ترین روش برای بیان غلظت است و محلول مولار ، محلولی است که در هر لیتر آن ، به اندازه یک مول ماده حل‌شونده ، حل شده باشد. مانند محلول یک مول بر لیتر لیتیم کلرید که در آن ، یک لیتر محلول دارای یک مول لیتیم کلرید است.


حجم محلول (لیتر)/مقدار ماده حل شونده (مول)=غلظت مولار (M)

محلول مولال (m)

محلولی که در آن یک مول ماده حل‌شونده در یک کیلوگرم حلال شده باشد، محلول مولال نامیده می‌شود. از غلظت مولال در مطالعه خواص کولیگاتیو محلول‌ها بکار می‌رود.


مقدار ماده حل شونده (مول)/کیلوگرم حلال= غلظت مولال (m)

برای مثال ، اگر در 200 گرم آب خالص ، 0,03 مول کلرید پتاسیم حل شده باشد، مولالیته محلول عبارت خواهد بود:


200g*1 Kg/1000 g=0,2 Kg کیلوگرم حلال

مولال m=0,03(mol)/0,2Kg=0,15

محلول نرمال (N)

محلول نرمال ، محلولی است که یک اکی والان گرم ماده حل‌شونده در یک لیتر آن و یا یک میلی‌اکی‌والان گرم در هر لیتر آن حل شده باشد.


  • مفهوم اکی والان گرم: مقدار وزن اکی والان مواد مختلف طبق رابطه زیر به دست می‌آید:
    E=M/n
که M ، جرم مولکولی و n (ظرفیت) برای مواد مختلف به قرار زیر بدست می‌آید:
مقدار n برای اسیدها برابر تعداد هیدروژن‌های اسیدی و برای بازها ، برابر تعداد -OH ، برای نمک‌ها برابر ظرفیت فلز ضرب‌در تعداد فلز و برای واکنش‌های اکسایش- کاهش برابر درجه کاهش یا اکسایش است.


با بدست آوردن مقدار E (وزن اکی والان) می‌توان تعداد اکی‌والان را از رابطه زیر حساب کرد:


وزن اکی والان/جرم ماده برحسب گرم= =m/E تعداد اکی والان

در نتیجه ، نرمالیته یک محلول بیانگر تعداد اکی‌والان‌ها در یک لیتر محلول یا تعداد میلی‌اکی‌والان در هر میلی‌لیتر محلول می‌باشد. پس ، یک محلول 0,2 N نقره نیترات ، 0,2 میلی اکی والان (meq) از نقره‌نیترات در هر میلی‌لیتر یا 0,2 اکی والان (eq) در هر لیتر محلول دارد.


روابط بین محلول های استاندارد

CM=C/M

C=NE

N=CM*n

در این روابط: CM مولاریته ، C غلظت گرم در لیتر ، N نرمالیته ، M جرم مولکولی ، E اکی والان گرم و n ظرفیت است.
 



تاریخ: شنبه 20 اسفند 1390برچسب:محلول سازی,
ارسال توسط رومینا

ایمنی و کمک های اولیه در آزمایشگاه
 
كمكهای اولیه 
با وجود احتیاطهای لازم ممكن است در موقع كار درآزمایشگاه دست یا قسمتی از پوست بدن در اثر تماس با مواد شیمیایی سوخته و یا صدمهببینند. در این صورت از دستورات زیر استفاده كنید.
 
سوختگی حاصل از اسیدها:
بلافاصله قسمت آسیب دیده را با آب زیاد بشویید وسپس با محلول سدیم بی‌كربنات رقیق (5%) شستشو داده و بعد محل سوختگی را با كمیپارافین یا پمادmgo در گلیسرین، چربكنید.
 
سوختگی حاصل از قلیاها 
شستشو با مقدار زیادی آب و بعد شستشو با محلول(5%) آمونیم كلرید یا محلول اشباع شده بوریك اسید و یا محلول (2%) اسید استیكو مجدداشستشو با آب.
 
سوختگی با فسفر:
محل سوختگی را باید با محلول (1%) سولفات مسو یا محلول (1%) نیترات نقرهشستشو داد.
 
سوختگی با برم:
با مقدار زیادی آب بشویید و سپس با گلسیرین چربكرده و اگر ناراحتی ادامه داشت پس از مدت كمی گلسیرین را با آب گرم از روی قسمتآسیب دیده پاك نموده و از پماد مخصوص سوختگی استفاده كنید.
 
سوختگی بر اثر شعله یا تماس با جسم داغ و یاالكتریسیته:
اگر سوختگی از نوع اول (پوست سرخ و كمی متورمشده) باشد، پماد ضد سوختگی به كار میبریم. اگر از نوع دوم (تولید تاول در اثرسوختگی) یا نوع سوم (آسیب دیدگی قسمتهای عمقی پوست) باشد محل آسیب دیده را فورا بامحلول 1% سدیم بی‌كربنات شستشو داده و از پماد سوختگی استفاده میكنیم.
 
بریدگی:
بریدگیهایی كه در آزمایشگاه اتفاق می افتد بیشتردر نتیجه شكستن ناگهانی ظروف شیشه ای و تماس شی شكسته با دست میباشد. اگر بریدگیخفیف باشد، بهتر است بگذاریم برای چند ثانیه مقداری خون از بریدگی خارج شود و پس ازاطمینان از اینكه ذرات شیشه در زخم نمانده از پودر پنیسیلین استفاده میكنیم و آنرابا یك باند یا گاز تمیز میبندیم. اگر بریدگی شدیدتر باشد پس از ضد عفونی كردن محلآسیب دیده به یكی از طرق فوق باند تمیز روی آن قرار داده و با تنسوپلاست روی بریدگیرا میبندیم.
 
 
آتش سوزی مواد شیمیایی:
باید به سرعت مواد منفجره و سایر مواد سوختنینظیر الكل و اتر را از مجاورت آتش دور نموده و سویچهای چراغ گاز و دستگاههایالكتریكی را قطع نمود. برای خاموش كردن آتش بهتر است از سیلندرهایSolidcarbon Dioxide استفاده كرد.
مخلوط شن و سدیم بیكربنات نیز برای خاموش كردنآتش مفید است.
 
مسمومیت با گازها:
دستورات مقدماتی و عمومی
استنشاق گازهای سمی در آزمایشگاه باعث تحریك بینیو گلو و یا سرفه و سردرد میشود و این گونه مواد در آزمایشگاه زیاد است. گاهی آثارمسمومیت با بعضی گازها پس از چند ساعت آشكار میشود، در اینگونه باید قواعد كلی زیررا رعایت كرد.
الف) مسموم را به هوای آزاد انتقال داده و دكمههای لباس را در ناحیه سینه و گردن باز كنید.
ب) غرغره كردن محلول سدیم بیكربنات رقیق، بوییدنتنطور اكالیپتوس و نعناع و آشامیدن چای یا شیر و یا جوشانده دارچین با آب، ازكمكهای اولیه موثر میباشد.
دستورات اختصاصی برای مسمومیت با گازها
الف) گاز آمونیاك
استنشاق بخاراستیك اسیدرقیق و بعدمانند دستور سوختگی با قلیاها عمل شود.
ب) گازهای برم، كلر، فلوریدریك و كلریدریك
استنشاق بخار محلول رقیقآمونیاكو بعد شستشو باآب و محلول 1% سدیم بیكربنات
ج) بخارهای اسید نیتریك و اكسیدهای ازت
استنشاق بخار محلول رقیق آمونیاك
د) گاز هیدروژن سولفاید
 
شستشوی بینی و چشم با آب
 
ورود مواد به چشم
ورود مواد قلیایی به چشم
به وسیله چشم شوی حاوی آب، چشم را بشویید و درصورت احساس ناراحتی چند مرتبه و هر مرتبه 2 قطره روغن كرچك یا پارافین در چشمبریزید. در صورت لزوم میتوان با محلول 1% بوریك اسید چشم را بشویید.
ورود مواد اسیدی به چشم
 در مورد اسیدها پس از شستشوی چشم با آب، چشم رابا محلول 1% سدیم بیكربنات بشویید.
 
مسمومیت در اثر ورود مواد سمی به دهان
الف) اسیدها و بازها فقط داخل دهان شده باشند
به سرعت ماده را بیرون ریخته و با مقدار زیادیآب، دهان را میشوییم و بعد در مورد اسیدها از آب آهك و در مورد بازها از آب لیمو ویااستیك اسید 5% برای شستندهان استفاده میشود.
ب) مواد سمی فرو برده شده
1-  اسیدها
آشامیدن مقدار زیادی آب و پس از آن خوراندن آبآهك و یا مخلوطMgO با آب یا شیر، بههیچ وجه از داروهای تهوع آور یا محلول بیكربنات سدیم استفاده نشود.
2-  بازها
آشامیدن مقدار زیادی آب و سپس سركه و یا آب لیموو یا آب نارنج، به هیچ وجه از داروهای تهوع آور استفاده نشود.
3-  نمكهای آرسنیك یا جیوه
خوردن یك داروی تهوع آور و بعد شیر یا سفیده تخممرغ در آب سرد و روغن كرچك
4- HF
به مریض مقدار زیادی شیر بدهید چون كلسیم موجوددر شیر بهترین درمان است. استفاده از آب آهك نیز مفید است.
 
منبع :  http://chemnovak.blogfa.com/post-2.aspx

 


 




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط رومینا
نمرات ازمایشگاه شیمی فیزیک-گروه نفت
880133556 19
860149914 14/5
860149934 14/5
850144307 11
880133509 19/5
870160917 15
870160938 17
850144348 17
860149920 10
860149910 17
860149950 10
  10

 




تاریخ: سه شنبه 2 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط رومینا

دانش جو های عزیز هر گروه به صفحه ی مربوط به خود مراجعه کنند.

ادرس:

سمت راست وبلاگ قسمت موضوعات




تاریخ: یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط رومینا

دوستان عزیز

فردا یعنی روز شنبه اخرین مهلت تحویل گزارش های شماست.

امیدوارم در امتحان موفق باشید.

شکیبازاده




تاریخ: جمعه 28 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط رومینا
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 262
بازدید کل : 13315
تعداد مطالب : 220
تعداد نظرات : 46
تعداد آنلاین : 1



کد شمارش معکوس سال نو